Social Media

Heeft u al eens geadverteerd op social media? Overweegt u dit in de toekomst te gaan doen?
In deze blog leg ik u uit hoe social media past in succesvol ondernemerschap.

Social media zijn inmiddels al niet meer weg te denken uit ons leven. Het merendeel van de Nederlandse bevolking kent social media kanalen zoals Facebook, Twitter en YouTube. Social media is inmiddels ook al erg populair onder ondernemers om op een eenvoudige manier (potentiële) klanten te bereiken.

Er zijn een aantal punten die vooraf zouden moeten gaan aan adverteren via social media.
Een goed begin is namelijk het halve werk!

Bedenk een goede marketingstrategie
Maak vooraf een goede marketingstrategie zowel voor offline als online marketing. In deze strategie moet u denken aan vragen zoals:
– Wat wil ik bereiken?
– Hoe wil ik dit bereiken?
– Wat is mijn budget om dit te bereiken (nu en in de toekomst)?
– Hoe ga ik dit budget verdelen?
– Hoe leidt ik mijn advertentie tot verkoop en wat is hier voor nodig?

Wat is uw doelgroep?
Onderzoek wie uw doelgroep is en of deze doelgroep actief is op social media.
Kunt u deze doelgroep (beter) bereiken via social media kanalen?
Welke advertentie werkt het beste voor mijn doelgroep?

U eerste gedachte is misschien om op zo veel mogelijk verschillende kanalen actief te worden. Met een grote hoeveelheid actieve profielen bent u namelijk sneller vindbaar bij uw (potentiële) klanten. Echter is dit tijdrovend en wordt het misschien lastig om regelmatig aandacht te besteden aan alle kanalen. Hierdoor behaald u geen positief resultaat, sterker nog het kan zelfs negatieve resultaten opleveren. Het is dan ook verstandig om (zeker in de beginfase) voornamelijk op één of twee kanalen te concentreren.

Ieder social media kanaal is anders. Dit betekent dus dat de inhoud van uw berichten per kanaal van elkaar verschillen. Denk er dus goed over na op welke social media kanalen uw doelgroep het meest actief is.

Past online marketing binnen uw marketingstrategie?
Een van de belangrijkste vragen is natuurlijk wegen de kosten op tegen uw omzet?
Verder zijn vragen zoals: Hoe kan ik online marketing inzetten om mijn andere marketingtools te versterken? ga ik voor directe verkoop, of bied ik mijn producten/diensten via een tussenpersoon aan? van belang voor uw volledige marketingstrategie.

Als uw antwoorden heeft op deze vragen en deze stappen hebt doorlopen bent u klaar om aan de slag te gaan.

Als u aan de slag gaat, vindt u hieronder nog een aantal tips die zeker van pas kunnen komen:
– Wees actief en blijf ook zeker actief.- Maak een planning. Hoeveel dagen/ tijd besteedt ik wekelijks aan social media?
– Ga niet klakkeloos mee met like en deel acties. Dit kan namelijk door klanten ook als spam en vervelend gezien worden, aangezien er al zoveel like en deel acties zijn. Wilt u toch een actie starten, denk hier dan goed over na.
– Plaats regelmatig iets op uw social media kanalen. Wissel dit af met tekst/ foto’s/ video’s etc. zo wordt het niet eentonig.
– Denk goed na voordat u iets plaats. Past het bij mijn doelgroep? Past het bij het imago van mijn onderneming?
– Social media is geen eenrichtingsverkeer. U kunt hier slim gebruik van maken door uw klanten te betrekken op uw pagina’s.
– Schakel eventueel hulp in van een expert.

Het nieuwe jaar staat al weer voor de deur, dus dit is de laatste blog in 2016.
Wij wensen iedereen een veilig uiteinde en een gezond, succesvol, inspirerend
en ondernemend 2017!

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Menu
Facebook Twitter