Deze 5 geautomatiseerde mailings moet iedere ondernemer kennen

Vrijwel iedere ondernemer weet dat e-mailmarketing een effectieve manier is om klanten nog nauwer met je winkel te verbinden. De methode met de enigszins omslachtige naam “e-mailmarketing automatisering” is daarbij bijzonder efficiënt. De term houdt in dat mailings automatisch op basis van vooraf vastgestelde regels worden verzonden. Deze regels hebben meestal betrekking op het gedrag van de gebruiker of klant en maken deel uit van zijn of haar levenscyclus. Ze worden op specifieke tijdstippen in de levenscyclus van de klant verzonden, bijvoorbeeld op de verjaardag van de klant of wanneer een specifieke actie wordt ondernomen.

Megan van Newsletter2Go stelt in dit artikel de 5 geautomatiseerde mailings voor die iedere MKB ondernemer moet kennen.

Klassieke geautomatiseerde mailings zijn:

  • Welkomstmailing
  • Transactiemailing
  • Reactivatie e-mails
  • Verjaardagsmailing
  • Jubileumsmailing

In het artikel maken we gebruik van de fictieve schoenenwinkel Schoenenparade en hun nieuwsbrief voorbeelden. Schoenenparade beschikt over een assortiment met meer dan 10.000 modellen in verschillende maten, stoffen en kleuren. De winkel is gericht op vrouwen tussen de 30 en 60 jaar en het merk staat bekend om de hoge kwaliteit voor een zacht prijsje. De winkel werkt al geruime tijd met nieuwsbrief marketing. De onderstaande 5 geautomatiseerde mailings zullen Schoenenparade helpen om hun verkoop nog sterker te laten groeien.

1. Welkomstmailing

Met de welkomstmail verwelkomt Schoenenparade nieuwe klanten en ontvangers. Ze ontvangen hierbij een voucher voor 10% korting op hun eerste bestelling. Op deze manier verhoogt Schoenenparade de kans dat de ontvanger een klant wordt. Een zeer effectief instrument.

2. Transactiemailing

Transactiemailings zijn onmisbaar, vooral voor online winkels. Je informeert hiermee de klant over de status van een transactie. Bovendien hebben dit soort mailings een zeer hoge open- en klikratio. Onze online shop Schoenenparade verstuurt twee soorten transactiemailings naar klanten:

De aankoopbevestiging e-mail

Wanneer een klant een aankoop doet wordt automatisch een e-mail op gang gebracht die de besteldetails en -bevestiging toont. In deze e-mail wordt ook het verdere proces aan de klant uitgelegd.

De verzendbevestiging e-mail

Zodra de schoenen van de klant verpakt en verzonden zijn ontvangt de klant een verzendbevestiging. Meestal bevat deze e-mail een trackingcode om het pakket te vervolgen. De e-mail geeft ook een ruwe schatting van wanneer het pakket bij de klant aankomt.

De klant- en producttevredenheid e-mail

Twee tot drie weken na de bestelling ontvangt elke klant een verzoek om een enquête in te vullen over de tevredenheid van de bestelling en de producten. Deze mailing richt zich klantgericht op de levenscyclus. Dit heeft een waarderend effect op de klant en verschaft de mogelijkheid om positieve ervaringen met het bedrijf te delen. Dit soort mailings kunnen ook gebruikt worden om een voucher als bedankje te delen.

De verlaten winkelwagen e-mail

Natuurlijk leidt elke gevulde winkelwagen niet direct tot een bestelling. Veel mensen “winkelen” op het internet en plaatsen producten die ze leuk vinden in hun winkelwagen. De bestelling wordt echter als een verlanglijstje en geen directe aankoop gebruikt. Verschillende redenen hiervoor kunnen zijn dat de klant de bestelling vergeten is of er een technische fout is opgetreden. Om het verkooppotentieel van het gevulde winkelmandje niet weg te geven, herinnert Schoenenparade haar klanten met behulp van een herinneringsmail ongeveer 24 uur na het verlaten van de winkelwagen.

3. Reactivatie e-mail

Als een klant een tijdje inactief is moet de aandacht weer worden teruggewonnen. Schoenenparade is hier bijzonder moedig: Om de volle aandacht van de klant te krijgen, stopt de winkel een paar weken met het sturen van reguliere mailings naar inactieve klanten. Afwijkende content kan de inactieve klant na een bepaalde tijd reactiveren.

Voor een online shop kunnen zogenaamde incentives hier helpen. Schoenenparade kiest voor een gratis paar inlegzolen bij bestellingen boven € 50,00 om de klant terug te winnen. Er is geen gouden regel voor de beste incentive, deze kan het best afgestemd zijn op de eerdere activiteiten van de klant.

4. Verjaardagsmailing

Binnen de levenscyclus van de klant is de verjaardag een uitstekende gelegenheid om met persoonlijke mailings de klantloyaliteit te versterken. Verjaardagsmailings kunnen zeer veelzijdig zijn. Zo heb je de mogelijkheid om exclusieve incentives te sturen of kun je kiezen voor de minder dure optie om een persoonlijke felicitatie te sturen. Wat je ook kiest; dit type mailing zal altijd de loyaliteit van klanten bevorderen.

Schoenenparade biedt de klant de mogelijkheid om 10% te besparen op de gehele volgende aankoop en trakteert daarbij op gratis express levering – een slim idee om klanten aan te moedigen tot een aankoop!

Conclusie

Zoals je ziet zijn er verschillende geautomatiseerde mailings beschikbaar die een goede mogelijkheid bieden om met klanten in contact te blijven, de loyaliteit te versterken, omzet te genereren en een positieve impact te hebben op de levenscyclus van klanten.

Voordat je de gepresenteerde geautomatiseerde e-mailcampagnes in je e-mailmarketingconcept integreert, moet je echter een aantal voorbereidende stappen ondernemen. Enerzijds moet je over gedetailleerde klantkennis beschikken en anderzijds moet je je eigen doelen vaststellen. Het succes van een geautomatiseerde e-mailcampagne kan alleen worden gemeten als je vooraf nauwkeurig gedefinieerde en meetbare doelen hebt gedefinieerd. Stel daarom specifieke doelstellingen vast voor bijvoorbeeld de openratio en click-through-rate.

Wanneer begin jij met het creëren van je geautomatiseerde mailings? Het is zeker de moeite waard!

Gerelateerde berichten

Niets gevonden.

Menu
Facebook Twitter